لوگوی جدید اسنپ نسبت به قدیم چه تغییری کرد؟

لوگوی جدید اسنپ نسبت به قدیم چه تغییری کرد؟

همانطور که در جریان هستید استارت‌آپ پرطرفدار اسنپ به تازگی از لوگوی جدید خود در صفحه اینستاگرامش رونمایی کرده است. در این مقاله به بررسی علائم هویت بصری اسنپ مخصوصا لوگوی جدید اسنپ می‌پردازیم.

لوگوی قبلی اسنپ کپی بود؟

در طراحی لوگو قبلی اسنپ بسیاری معتقد بودند که این لوگو کپی بود. لازم دانستیم خیلی مختصر در مورد آن صحبت کنیم. لوگوی قبلی اسنپ یک لوگوی فلتِ مینیمال و دورنگ بود ولی اگر کمی تخصصی به آن نگاه کنیم نقطه ضعف‌های متعددی داشت. به طور کلی در طراحی لوگو دست یک طراح باز است، میتواند از لوگو و علائم مختلف بصری در دنیا الهام بگیرد، کپی ممنوع! در مرحله اول sign یا همان نشان طراحی شده شباهت بسیاری با چندین لوگوی طراحی شده توسط کسب‌و‌کارهای دیگر دنیا دارد. حتی مرجع عکس معتبر شاتراستاک نیز وکتورهایی از این المان در وب سایت خود برای فروش منتشر کرده است. آیا همه از روی اسنپ کپی کرده‌اند یا برعکس؟ لوگوی جدید اسنپ به این دلیل که هیچ ارتباطی مفهومی بین نام، زمینه فعالیت کسب‌و‌کار و لوگو مشاهده نمی‌شود حمایت از این لوگو برای ما غیرممکن است. در sign لوگو یا همان آیکون کنار نام اسنپ از علامت pin یا لوکیشن استفاده شده که ظاهرا هیچ ارتباطی با یک سرویس‌دهنده تاکسی اینترنتی ندارد و بیشتر مناسب یک سرویس‌دهنده نقشه است. در داخل لوکیشن حرف p  نمایش داده شده که هیچ ارتباطی با نام برند ندارد. دریغ از برین‌استورم و خلاقیت! هیچگونه ارتباطی بین sign و نام برند و فعالیت برند نمی‌توان یافت، ولی شاید بعضی از کاربران عادی بگویند زیباست! از نقاط قوت این لوگو میتوان به تایپوگرافی خوبِ نام برند (فارسی و انگلیسی) اشاره کرد، رنگ لوگو هم نه خوب است و نه بد، ولی در طراحی روز لوگو مرسوم است که رنگ اصلی یک برند در لوگو آن برند خیلی واضح و بدون سردرگمی قابل تشخیص باشد اما در لوگوی اسنپ نمی‌توان تشخیص داد که از بین رنگ سبزآبی روشن و سبزآبی تیره کدام یک رنگ سازمانی و اصلی برند است.

البته این ضعف در لوگوی جدید اصلاح شده هم وجود دارد که به آن هم خواهیم پرداخت. باید اشاره کنیم نام برند در کنار لوگوی آن در ذهن برخی مخاطبان کپی تلقی می‌شود ولی هیچکس نمی‌تواند از کارایی خوب و موفقیت اسنپ چشم پوشی کند. برندی که همچنان جلوتر از رقیبان خود حرکت می‌کند. زمانی که هیچکس انتظار تغییر لوگو اسنپ را نداشت این برند در یک تصمیم غافلگیر کننده از لوگوی جدیدش رونمایی کرد. شاید این تغییر در  هویت بصری می‌توانست زودتر اتفاق بیفتد.

لوگوی جدید اسنپ مدعی است اینجا آغاز تغییرات است!

جدید
قدیم

حدود یک ماه مانده به پایان سال اسنپ پس از چهار سال تصمیم به عوض کردن لباس کهنه خود گرفت. اسنپ در پستی که در سایتش منتشر کرد مدعی شد که خدمات مجموعه خود را به صورت یکپارچه در یک اپلیکیشن عرضه خواهند کرد و قرار بر این است که تمام نیازهای روزمره مخاطب را برطرف کند. خدماتی از قبیل درخواست آنلاین خودرو و موتور، سفارش آنلاین غذا، رزرو آنلاین هتل، خرید آنلاین بلیت‌ هواپیما و مدیریت هوشمند‌ خریدهای روزانه. این در حالیست که باید دید از لحاظ فنی و کاربردی این ادعا اجرایی است یا خیر.

لوگوی جدید اسنپ
لوگوی جدید اسنپ هم کپی است؟!

اولین سورپرایز لوگو جدید اسنپ «رنگ سبز نئون»

در نگاه اول یک رنگ سبزروشن و یک‌دست کاملا توجه را جلب می‌کند، باید اعتراف کرد که هیچ یک از قسمت‌های لوگو اعم از واژه اسنپ و علامت تعجب (sign) به اندازه رنگ لوگو گیرا نیستند. اگر کمی اطلاعات در مورد رنگ‌ها داشته باشید قطعا معتقدید که خوانش این لوگو با این رنگ در زمینه سفید مشکل است. احتمالا اسنپ فراموش کرده مخاطبانش چه افرادی هستند! یک نوجوان یا یک پیرمرد؟ مجدد سوال می‌کنیم، آیا این رنگ مناسب است؟  شاید بهتر بود به جای انتخاب یک شاد، یک رنگ عامه پسند انتخاب می‌شد. رنگ سبز روشن پالت پنتون PANTONE 7479 C، رنگی که یادآور رنگ‌ سبز  RGB است. برندها معمولا در کنار رنگ اصلی برند یک رنگ دوم یا مکمل هم معرفی می‌کنند ولی تا این لحظه خبری از رنگ دوم نشده‌است. این رنگ شاید خاص باشد اما ممکن است در آینده معضلات و محدودیت‌هایی در تبلیغاتی محیطی و آنلاین و مهم‌تر از آن رابط کاربری ui به وجود آورد.

لوگو جدی اسنپ لوگوی یاهو
مدیران اسنپ توقع دارد که علامت تعجب «!» لوگوی طراحی شده به یک نماد تبدیل شود، یاهو یا اسنپ؟!

اسنپی‌فای یا اسپاتی‌فای؟ یک کپی ناقص

نه اینکه بخواهیم مقایسه‌ای ناعادلانه و یک طرفه داشته باشیم ولی این لوگو به خصوص اهالی موسیقی را یاد لوگوی اسپاتی‌فای (یک سرویس استریم موسیقی آنلاین) می‌اندازد. رنگ لوگوی اسپاتی‌فای به دلیل جذب کاربران جوانش و اینکه کاربرش لذت بیشتری می‌برد در محیط تیره به شنیدن موزیک بپردازد، انتخاب شده است. اگر به سایت یا اپلیکیشن اسپاتی‌فای مراجعه کنید لوگوی سبز رنگ آن هیچ وقت در فضای سفید استفاده نشده است. کاری که در نمونه ایرانی به دفعات انجام می‌شود. ظاهرا اسنپ برای جلوگیری از این بی‌نظمی‌ها به یک دفترچه هویت برند نیاز دارد. لوگوی جدید اسنپ

لوگوتایپ:

سبک فونت لوگوتایپ بی‌شباهت به اسپاتی‌فای نیست. در فونت انگلیسی لوگو از فونت Futura کمک گرفته شده، فونتی بولد با ادیت مختصر. فقط مقداری لبه‌های فونت کِرو شده پس باید گفت فونتِ این لوگوتایپ اختصاصی طراحی نشده است. انتظار می‌رفت در لوگوتایپ که بخش اصلی لوگوی این برند محسوب می‌شود خلاقیت بیشتری صورت می‌گرفت. لوگوی جدید اسنپ

sing  یا نشان

علامت تعجب! معمولا علامت تعجب برای نشان دادن ابراز احساسات قوی، تاکید، صدا زدن یا فرمان دادن، به کار می‌رود. برخلاف اکثر لوگوها که sign در ابتدای لوگو آورده می‌شود اسنپ سنت‌شکنی کرده و sign را در انتهای لوگو به کار برده است. علامت تعجبی با زاویه ۱۵ درجه که زاویه آن حس شتاب و سرعت یک سرویس دیجیتال و آنلاین را القا می‌کند. ظاهرا این sign قرار است به صورت یکپارچه البته با تغییر رنگ در اسنپ، اسنپ فود، اسنپ باکس، اسنپ تریپ، اسنپ مارکت و اسنپ Q مورد استفاده قرار گیرد که این تصمیم نیز جالب و البته قابل بحث است. با وجود این sign هیچگاه از فردی که برای اولین بار این لوگو را مشاهده می‌کند نباید انتظار داشت که به نوع فعالیت و خدمات این کسب‌وکار پی ببرد.

لوگوی جدید اسنپ لوگوهای اسنپ لوگوی جدید اسنپ تریپ لوگوی جدید اسنپ مارکت لوگوی جدید اسنپ فود لوگوی جدید اسنپ باکس لوگوی جدید اسنپ کیو
مجموعه لوگوهای اسنپ با رنگ آمیزی شاد، مدرن و نوجوان پسند ما را یاد شکلات‌های رنگی m&m می‌اندازد.

علامت TM

شاید تاکنون کسی دقت نکرده باشد اما اسنپ در لوگوی به کار رفته در وب سایت خود از حروف مخفف TM استفاده کرده است، حدس می‌زنید دلیل این کار چیست؟ حتما شما هم بر روی وسایل و برندهای زیادی حرف ™ را دیده‌اید اما خیلی از افراد معنی دقیق این حرف را نمی‌دانند. TM اینجا مخفف TradeMark است که نمایانگر یک نشان تجاری و یا بازرگانی و در واقع نشان دهنده یک سبک خاص از فناوری و تکنولوژی است که معمولا ثبت قانونی نشده و بیشتر برای متمایز کردنش با واژه‌ای مشابه استفاده می‌شود.

تیزر رسمی منتشر شده از اینستاگرام تیم اسنپ به مناسبت رو نمایی از لوگوی جدیدش

View this post on Instagram

‌‌ ✅همراه این تغییر باش! تغییر یک نشانه است؛ نشانه‌ای از نگاه به آینده و رویای پیشرفت و کامل‌تر شدن. مجموعه‌ی اسنپ، یکپارچه و همسو با هدف‌ها و چشم اندازهایش، قدمی بزرگ رو به جلو برداشته و لباس نو بر تن کرده؛ اما این تغییر #لوگو و رنگ آغاز یک ماجراست تا بیش از پیش و همراه با هم برای رسیدن به چشم‌اندازی بهتر تلاش کنیم. ✅در حال حاضر تمام کاربران بعد از آپدیت اپلیکیشن خود می‌توانند با اپلیکیشن جدید همراه باشند (در بیو صفحه فعال شده است) ‌ لینک به‌روزرسانی: https://snapp.ir ‌ ‌ #اسنپ #snapp

A post shared by Snapp! l !اسنپ (@snapp_team) on

لوگوی فارسی اسنپ اندکی خجالتیست!

بعد از کش و قوس فراوان لوگوی جدید اسنپ – نسخه فارسی در توییتر یکی از افراد مجموعه اسنپ به صورت کاملاً غیر رسمی رونمایی شد. در این عکس لوگو روی یک تابلو پلکسی کار شده بود که می‌توان حدس زد این لوگو فقط داخل محیط کاری اسنپ کاربرد دارد!

البته در روزهای اخیر مانند سال‌های پیش ویزیتورهایی نوجوان در کنار میادین و خیابان‌ها مشاهده می‌شود که از شرکت اسنپ به‌روزتر هستند و از لوگوی فارسی اسنپ در تبلیغاتشون بهره می‌برند، به این ترتیب همچنان از رونمایی رسمی از لوگو فارسی اسنپ خبری نیست.

قطعاً طراح ابتدا لوگو انگلیسی را طراحی کرده و بعد به فکر طراحی نسخه فارسی افتاده است و اسنپ به دلیل ضعف ظاهری و ناخوانایی لوگوی فارسی از رونمایی آن چشم پوشی کرده است.

لوگوی جدید اسنپ نسخه فارسی

Ui تکراری وب سایت و رونمایی ناقص و ناامید کننده

همواره طراحی ui باکیفیت وب سایت و اپلیکیشن، معضل بزرگ کسب‌وکارها در کشور بوده است. شاید توقع ما از یک کسب‌وکار بزرگ بالاست ولی وب‌سایت اسنپ در ابتدایی‌ترین مباحث ui/ux نقص دارد. رنگ سبز انتخاب‌شده در فضای سفید به سختی دیده می‌شود. شاید بهتر بود این سبز کمی تیره‌تر انتخاب می‌شد تا به راحتی دیده می‌شد.

وقتی یک رنگ به عنوان رنگ سازمانی یک برند انتخاب می‌شود می‌بایست تمام رنگ‌های اصلی سایت بر مبنای آن باشد، اما به همان دلیلی که قبلا اشاره کردیم در طراحی سایت از رنگ سبزی تیره استفاده شده تا شاید کلمات خواناتر باشد! بعید نیست در آینده شاهد اصللاح رنگ از این برند باشیم. وقتی می‌گوییم رونمایی یا معرفی، باید همه‌چیز هماهنگ باشد.

ریسپانسیو فوق‌العاده ضعیف در کنار ضعف‌های نامحدود رابط و تجربه کاربری همه ما را از یکی از معتبر و موفق‌ترین کسب‌وکارهای کشور ناامید کرد. اگر صفحات وب‌سایت را مشاهده کنید اسنپ یه سورپرایز برای مخاطبانش کنار گذاشته است، هِدِر صفحه وبلاگ با لوگو قدیمی اسنپ! شاید بهتر بود اعضای و عوامل این گروه به جای حمایت پی‌درپی در صفحات مجازی خود چند دقیقه به وب‌سایت برند خودشان سر می‌زدند. لوگوی جدید اسنپ البته این تنها گاف این رونمایی نیست جدا از لینک‌دهی اشتباه پیج لینکدین شرکت، کافی است سری به فن‌پیج فیسبوک این برند بزنید، بله! هیچ اثری از لوگوی جدید نیست! ما همچنان همراه این تغییرات ناقص هستیم… لوگوی جدید اسنپ

لوگوی اسنپ خوب یا بد؟

طی ماه‌های اخیر اسنپ حاشیه و نارضایتی‌هایی برای مشتریان و رانندگان خود داشته است. حال باید دید لوگوی جدید اسنپ با سبکی مدرن که تا این لحظه بازتاب خوبی نداشته و تنها مجموعه اسنپ و افراد شاغل در این مجموعه از آن حمایت می‌کنند، می‌تواند با جانی دوباره نارضایتی مخاطبان را در استفاده از سرویس‌های این مجموعه از بین‌ ببرد یا خیر. خوشحال می‌شویم نظرات خود را در مورد این تغییرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را بنویسید

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + شش =

دیدگاه‌ها

فرزاد

3

بعد از خوندن این مطلب در مورد لوگوی جدید اسنپ به لوگوی شرکت‌های دیگه دقت کردم. مثلا دیجی‌استایل مورد جالبیه که داره سایت رو بروز می‌کنه، اما عجیبه که از امکانات دیجی‌کالا استفاده درستی نکرده. حتی از کاربرهای بی‌خبر شنیدم که فکر می‌کنن دیجی‌استایل تقلیدی از دیجی‌کالا است! توی لوگو می‌تونستن این موضوع رو روشن کنن.

کاوه

3

برای من هم داستان لوگوی جدید اسنپ جالب شده. به نظرم لوگوی اسنپ هم قدیمه هم جدیده میتونست بهتر دربیاد. به هرحال، مطلب خوبی بود.

محمدرضا مظفری

1

بله و همینطور یه مورد دیگه هم هست لوگوی Yahoo با رنگ جیغ رو فراموش کردیم…
!Yahoo

سالار علی‌محمدی

3

دقیقا البته لوگویی که شما مد نظر شماست مربوط به لوگوی قدیمی یاهو هست که سال ۲۰۱۳ ریدیزاین شد. در لوگوی جدید یاهو رنگِ جیغ و استایل فانتزی آن اصلاح شده است.

محسن

2

لوگوی جدید اسنپ واقعا بدده!

هاشمی

4

اسنپ به جای این کارا بهتره بره رو کیفیتش خدمات به مشتریاش کار کنه

حبیب رزاقی

1

اون به جای خودش این به جای خودش.

طراح ایرانی

5

ماکه نه معنی لوگوی اسنپ رو فهمیدیم نه علت تغییر لوگوی اسنپ رو. از طرف دیگه چرا طراح لوگوی اسنپ رو معرفی نمیکنن؟

مانی آقایی

مطلب بسیار تخصصی بود مرسی

مهدی

عالی بود

علی رحمانی

2

لوگوی فارسی انگار لوگوی آدامس نعناییه

علی

نه خوبه نه بد مشکل لوگوی اسنپ رنگشه که چشمو میزنه

عظیمی

با گذشت چند ماه ازین تغییر میشه نتیجه گرفت تغییر لوگوی اسنپ کاملا خنثی بوده
نه بد بود نه خوب

هیولا

1

تشکر از مطلب خوبتون

Behnam

1

لوگوتایپ گوگل و اسپاتیفای از یک فونت استفاده شده، آیا کپی هستند؟؟
لوگوتایپ کمپانی سگا و‌ سی‌ان‌ان از یک فونت استفاده‌ شده، آیا کپی هستند؟؟
لوگوتایپ ebay ، گوگل و ماکروسافت ویندوز از رنگ‌های مشابه هم استفاده‌ کردن، آیا کپی هستند؟؟

لوک

1

براوو مستر جان

Parmin

اسنپ باید بره از تپ سی و ماکسیم یاد بگیره و بجای این تغییرات مفتضحش یکم امکانات درست حسابی به برنامش اضافه کنه

حضرتی

لوگوی اسنپ یاهو شد یا لوگوی یاهو اسنپ شد؟!!

ج

سلام دوستان.
میگم تاکسی اسنپ آرم .تابلو.شکل چیز خاصی داره ک توی دید باشه؟فقط ی تکه کاغذ سبز رنگ هست آیا؟غیر ازین تکه کاغذ چیز دیگری هست؟

بانه دات‌کام

1

ارائه خدمات و عرضه کیفیت همه و همه در جای خود مهم هستند و باید سعی نمود که اعتبار رو بالا ببریم و بتوانیم شرایط خوبی را ارائه نمود.. و البته هر کسی سبک و سلیقهی متفاوتی دارد و مهم است که چگونه بکارگرفته می شود
باسپاس

سالار علی‌محمدی

1

دقیقا همینطوره

Shayanmehr

بنظر این بنده حقیر اسنپ کاملاً حرفه ای کرده در طراحی و رنگ لوگو
دارای هارمونی خاصی هست ممکن در طراحی لوگو تقلید کرده باشه که شکی توش نیست اما در این طراحی و رنگ یه روح خاصی نهفته شده و اگر در جریان باشید رنگ سبز رنگ زندگیست و حس خوبی به آدم دست میده از لحاظ روانشناسی نه تنها رنگ سبز رنگ های دیگه ای که در گروه اسنپ انتخاب شده کاملاً هدف خاصی رو دنبال می کنه گاهی یه تغییر میتونه حال انسان رو زیر و کنه ولو اینکه ناخاسته باشه ولی تو ضمیر ناخود آگاهت تاثیر خاصی میزاره یکی از مواردی که گروه اسنپ از رنگ های جیغ استفاده کرده اینه که هر موقع یکی از این رنگ ها رو در جای دیگه ای به چشمت می افته نا خود آگاه یاد برنامه اسنپ می افتی از تغییرات سطحی نگذریم