چگونه خلاق شویم؟ روش‌‌های عملی برای افزایش خلاقیت فردی

چگونه خلاق شویم؟ روش‌‌های عملی برای افزایش خلاقیت فردی

چگونه خلاق شویم یا چگونه خلاق باشیم یکی از پرتکرارترین جستجوهای گوگل در زمینه خلاقیت است و افراد با شرایط مختلف به این مسئله پرداخته‌اند. تا به حال پیش آمده این سؤال را از خود بپرسید که این ایده از کجا آمد؟ و حتی در بیشتر موارد پاسخی برای این سؤال خود نداشته باشید؟! خب، من حقیقتاً چند بار این کار را انجام داده‌ام و به یک چالش برای من تبدیل شده که خلاقیت من از کجاست؟ عصاره خلاقیت من به چه صورت خود را نشان می‌دهد؟ یا اینکه چگونه خلاق شویم ؟

من فهرست کوتاهی از جاهایی که معمولاً ایده‌های خود را به دست می‌آورم گردآوری کرده‌ام و تقریباً در همه موارد به دو گزینه رسیده ام. نقشه ذهن و الهام‌گیری، مواردی هستند که به‌طور مستقیم در خلاقیت نقش دارند. این چیزی هست که در این مطلب به عنوان پاسخ به سؤال چگونه خلاق شویم به آن خواهم پرداخت و راهکارهای مختلفی برای پاسخ به این سؤال پیشنهاد می‌دهم.

 استفاده از نقشه ذهن به عنوان پاسخ اول چگونه خلاق شویم

خب حالا چی؟ تقریباً هر کسی در مورد نقشه ذهن شنیده و مواردی در مورد آن می‌داند، اما آیا شما این کار را با بهترین راه ممکن انجام می‌دهید؟ یا این که می‌دانید که چه راهی برای انجام آن مناسب‌تر است؟ کلید اصلی پیاده‌سازی نقشه ذهنی، به دست آوردن یک سبک شخصی است. به عنوان مثال می‌توانید از سؤالات زیر برای ایجاد یک نقشه ذهن استفاده کنید:

  • آیا از کلمات کلیدی استفاده می‌کنید؟ از تصاویر چطور؟ از هر دو مورد به صورت همزمان چطور؟
  • آیا از رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنید؟
  • آیا از سیستم سلسله مراتبی استفاده می‌کنید؟ یک سیستم شماره‌گذاری؟ یک نمای کلی؟ یا یک چرخه و دوره؟
  • آیا از واژه‌های تصادفی برای الهام خود استفاده می‌کنید یا به سراغ کلمات مرتبط می‌روید؟ یا از هر دو مورد بهره می‌برید؟
  • آیا تمام خطوط و افکار شما به هم متصل هستند؟ یا همیشه سعی می‌کنید نقشه‌های ذهنی جدید داشته باشید؟

به طور کلی برای پاسخ دادن به سؤال چگونه خلاق شویم شما باید بهترین روشی را که برای شما مناسب است پیدا کنید و از آن به عنوان یک کلید اصلی در به دست آوردن ایده‌های عالی و جذب ایده‌های خلاقانه استفاده کنید. در نهایت این مسیر شما را به تکمیل یک سبک شخصی می‌رساند که فقط برای شما کارایی دارد و هیچ کسی امکان استفاده از آن را ندارد.

پیدا کردن گزینه‌های الهام بخش

اگر شما حقیقتاً به دنبال پیدا کردن ایده‌های مناسب باشید (حتی بعد از پیاده‌سازی نقشه ذهن)، به خاطر داشته باشید که درک آنچه که دیگران انجام داده‌اند و آنچه که آنها را به موفقیت یا شکست رسانده، یک راهکار عالی برای محکم کردن جای پای خود بر روی زمین و در محل کار است.

چگونه خلاق شویم
جادوگری به نام «طراح»

سعی کنید به دنبال کتاب، مجله، روزنامه بروید و سپس در اینترنت و نوشته‌های مربوط به آن بگردید. در این مطالب مطمئنا نوشته‌های الهام بخشی وجود دارد که به شما برای بررسی ایده‌ها و سطح خلاقیت خود کمک می‌کنند. به همین سادگی شما می‌توانید پاسخ سؤالی مانند چگونه خلاق شویم و موارد مربوط به آن را پیدا کنید.

با وجود اینکه نقشه ذهن و الهام بخشیدن یا الهام گرفتن دو راهکار عالی برای ایجاد خلاقیت هستند، اما راهکارهای دیگری نیز برای کمک به شما وجود دارد. به عنوان مثال، یک وبلاگ خلاقانه به نام Think Simple Now وجود دارد که شما می‌توانید از ایده‌های ذکر شده در آن استفاده کنید. اما ما کار شما را راحت‌تر کرده‌ایم و در ادامه به برخی از روشهای خلاقانه خواهیم پرداخت.

 سایر روش‌های خلاقانه

بدون اینکه نامی از روش خاصی ببریم، تا به حال سعی کرده‌اید که هر کدام از روش‌های زیر را امتحان کنید؟ بعد از معرفی این روش‌ها توصیه می‌کنم که هر کدام از آنها را امتحان کنید که نتیجه آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد:

  • آرام و خونسرد باشید: لحظاتی را برای انجام کارهایی که واقعاً باعث خوشحالی شما می‌شود کنار بگذارید و کارهایی را انجام دهید که واقعاً دوست دارید. به مراکز مراقبت از سالمندان بروید، پیاده‌روی کنید، به شنا بروید، چیزی را بخوانید که به شما یک خلق و خوی خوب می‌دهد، یک خاطره بنویسید و افکار خود را بر روی برگه بیاورید.
  • سپاسگزاری و تشکر: سپاسگزاری و تشکر در همه موارد برای ایجاد جریان مثبت انرژی و ارتعاشات مثبت مناسب هستند. همان طور که شما عشق را در قلب خود برای تمامی نعمات و هدایای شگفت انگیز از زندگی خود احساس می‌کنید، شما هم به دیگران آرامش ببخشید و احساسات درونی خود را حس کنید. در این لحظه از گرما و عشق مطمئن باشید که انرژی خلاقیت شما هم آزاد می‌شود و پاسخی برای سؤال چگونه خلاص شویم پیدا می‌کنید.
  • تصور کنید و خیال‌پردازی کنید: تصورات و خیالات به شدت بصری هستند. شما فقط باید سعی کنید چشمان خود را ببندید و تصور کنید که در صحنه‌های مختلف هستید. در این تصورات به دنبال صحنه ایده‌آل خود بگردید و سعی کنید که جزئیات این محیط را ببینید. رنگ‌ها را ببینید، بافت‌ها و چیزهایی که در این تصور وجود دارد را لمس کنید. در این محیط چه چیزی می‌بینید؟ چه صدایی می‌شنوید؟ چه بویی حس می‌کنید؟ دمای محیط به چه صورت است؟ پرداختن به این تصورات و حرکت کردن در این تخیلات باعث می‌شود که شما آرام‌تر باشید و قوه تخیل شما در جهات مختلف حرکت کند.
  • در لحظه باشید: وقتی که یک نوازنده برجسته یا یک هنرمند به شما می‌گوید که در هنگام تولید یک موسیقی یا هنر عالی، هیچ اندیشه‌ای وجود ندارد و آنها صرفاً و کاملاً در جریان هستند، یعنی شما هم برای پیاده‌سازی یک ایده باید کاملاً در همان لحظه حضور داشته باشد. ورزشکاران این بودن را تحت عنوان «بودن در منطقه» معرفی می‌کنند. شما می‌توانید آگاهی لحظه‌ای را با توجه به آنچه که در اختیار دارید تمرین کنید. غذا خوردن، شست‌و‌شوی ظروف، آماده‌سازی رختخواب و غیره مواردی هستند که شما می‌توانید آنها را با تمرکز بالا انجام دهید. تمرین کردن چیزیست که شما را که برای بودن در لحظه آماده می‌کند.
  • الهام بخش باشید: سعی کنید برای دیدن چیزهایی که زیبا هستند و احساسات شما را بر می‌انگیزند تمرین کنید. در کتاب‌هایی که دارای تصاویر پویا هستند بگردید، به یک گالری نقاشی و هنر بروید، مطالب و مقالات الهام‌بخش را بخوانید و با کسی که به شما آرامش می‌دهد صحبت کنید.
  • طراحی کنید: این شاید یک نکته خنده دار و غیرمهم به نظر برسد، اما باور کنید این یکی از راه‌های مؤثر برای پاسخ به سؤال چگونه خلاق شویم هست و شما را به سمت خلاقیت بیشتر می‌برد. طراحی شما را مجبور می‌کند که چیزها را متفاوت ببینید و آنها را پیاده سازی کنید.
  • به دنبال گزینه‌های جایگزین بگردید: کنجکاو باشید و از خودتان بپرسید که چگونه می‌توانید کاری را متفاوت از دیگران انجام دهید. هنگام دیدن راه حل یک مشکل، از خودتان بپرسید که راه دیگری برای انجام این کار وجود دارد؟ نگرش ضمنی خود را توسعه دهید و همیشه به دنبال یک راه دیگر بگردید، حتی اگر زمانی به این نتیجه برسید که راه دیگر غیر ممکن است!
  • ذهن باز داشته باشید: هرگز رسیدن ایده‌های مختلف را به ذهن خود متوقف نکنید و در مورد آنها قضاوت‌های عجولانه نداشته باشید. قدردان ایده‌هایی که به ذهن شما می‌رسد باشید و حتی نسبت به ایده‌هایی که احمقانه هستند هم عکس العمل مناسب داشته باشید. به این ترتیب ایده‌های خلاقانه بیشتری به سمت شما حرکت می‌کند و می‌توانید خلاق‌تر باشید.
  • بر روی کاغذ فکر کنید: با از بین بردن استفاده از کاغذ، مطمئن باشید که شروع به عقب انداختن ایده‌ها می‌کنید. هر چیزی که به ذهنتان می‌آید بنویسید: کلمات تصادفی، ایده‌ها، افکار: گاهی اوقات شما می‌خواهید چیزهای دایره‌ای بکشید و خطوط را به شکل‌های مختلف برای اتصال آنها بکشید. هنگامی که یک ایده به شما الهام می‌شود آن را دنبال کنید. اگر هم احساس کردید که یک ایده متفاوت دارید، آن را در یک صفحه جدید یا در یک دفترچه جدید بنویسید.

مطمئن باشید که راهکارهای مختلفی برای پاسخ به سؤال چگونه خلاق شویم وجود دارد، و ما در این مطلب تنها به برخی از موارد محدود آنها پرداختیم. در انتها خوشحال می‌شویم که شما هم پیشنهادات و ایده‌های خود را در پایین این مطلب بنویسید تا مطلب ما کامل‌تر و پربارتر شود.

دیدگاه خود را بنویسید

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + ده =

دیدگاه‌ها

علی

خوب بود ولی اگر بروزتر بود بهتره با توجه به شرایط امروزی