چگونه از کودکان در پیاده سازی تجربه کاربری ux موفق کمک بگیریم؟

مدت مطالعه: 6 دقیقه
چگونه از کودکان در پیاده سازی تجربه کاربری ux موفق کمک بگیریم؟

پیاده سازی تجربه کاربری ux با الگو گرفتن از کودکان! ایده‌ای جذاب و متفاوت که شانس موفقیت ما را می‌تواند بالا ببرد! نظر شما چیه؟! در این مورد به معرفی استیو جابز از زبان والتر ایزاکسون می‌پردازیم. او در معرفی استیو جابز به لحظه‌ای نادر اشاره می‌کند که مشغول تماشای استفاده یک کودک از گوشی‌های اپل است و از همین ایده برای سادگی محصولات خود استفاده می‌کند. استیو جابز سادگی را به عنوان قلب و اصل اولیه در طراحی محصولات خود قرار داد و این ایده را از تماشای یک کودک در بازی کردن با محصولات خود گرفت.

در حقیقت او یک شاخص کامل موفقیت پیاده سازی تجربه کاربری ux را به این شکل نشان داد: خیلی ساده در حدی که یک کودک بتواند از آن استفاده کند. امروزه کودکان زودتر از هر زمان دیگری تبدیل به کاربران وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف می‌شوند، حتی قبل از اینکه خواندن صحبت کردن یا نوشتن را یاد بگیرند (این دلیلی است که هم استیو جابز و هم بیل گیتس خدمات‌دهی به کودکان را به عنوان اصلی‌ترین مسیر پیشرفت خود معرفی کردند).

 کودکان در روند پیاده سازی تجربه کاربری ux بهترین هستند

 پیاده سازی تجربه کاربری ux

بچه‌های امروزی در حالی که رشد می‌کنند تبدیل به کاربران فضای دیجیتال شده که به شکل‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. این به معنی موارد مختلفی در دنیای اطراف ما است که کودکان می‌توانند آنها را به روش‌های مختلفی درک کنند. هدف هر طراح گرافیک دستیابی به مسیر مناسب و راحت برای کشاندن کاربران به سمت هدف مورد نیاز خود است. این چیزی است که در قالب طراحی تجربه کاربری تعریف می‌شود.

معمولاً کودکان بدون هیچ تعصب یا انتظاری سعی می‌کنند از یک ابزار لذت ببرند. به همین دلیل به سراغ برخی از طراحان گرافیک که تجربه طراحی برای کودکان را داشته‌اند رفتم و از آنها خواستم که در مورد این موضوع صحبت کنند. همه این افراد به چند مورد مشترک اشاره می‌کردند که به نظرم می‌توانند در جریان پیاده سازی تجربه کاربری ux به طراحان کمک کنند. البته قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که در اینجا منظور ما طراحی برای کودکان نیست، بلکه پیاده سازی طراحی یو ایکس بر مبنای رفتار و انتظار کودکان است.

 تقسیم بندی و گروه بندی کاربران به شکل مناسب

اگر تا به حال یک پلتفرم برای کودکان طراحی کرده باشید، می دانید که در یک فرآیند طراحی شما باید تفاوت‌هایی ایجاد کنید که با توجه به محدوده سنی آنها مشخص می‌شود. این یعنی شما باید برای برخی از افراد از طرح‌های خاص استفاده کنید که با شخصیت کاربر همخوانی داشته باشد.

چیزی که پیاده سازی تجربه کاربری ux بر مبنای رفتار کودکان به ما نشان می‌دهد این است که ما به هر گروه از کاربران خود یک شخصیت بدهیم. شما ممکن است دیده باشید که برخی از شرکت‌ها افراد ۲۵ تا ۳۵ ساله یا حتی ۴۰ تا ۶۵ ساله را در یک گروه قرار می‌دهند. این گروه‌بندی وسیع به ما این معنی را می‌رساند که تفاوت افراد ۲۵ ساله و ۳۵ ساله خیلی زیاد نیست. پس می‌توانیم این گروه را در یک دیدگاه متفاوت قرار دهیم.

اما برای طراحان گرافیک بین یک کودک چهار ساله و هفت ساله تفاوت بسیار بزرگ و عظیمی وجود دارد. این افراد مجموعه کاملاً متفاوت از توانایی‌های شناختی و مهارت‌های حرکتی دارند که می‌توانند پیامدهای فراوانی برای طراح به دنبال داشته باشد. یک طراح تجربه کاربری هنگام طراحی برای بچه‌ها باید آنها را به گروه‌های مختلف طبقه‌بندی کند و روند طراحی خود را به شکلی انجام دهد که با توجه به گروه هدف او صورت گیرد.

ما می‌توانیم این بخش از پیاده سازی تجربه کاربری ux را به یک بحث بزرگتر بسط دهیم: انتخاب روش هوشمندانه و محتاطانه برای طبقه‌بندی مخاطبان یک پلتفرم. در حقیقت شما برای طبقه‌بندی کاربران اصلی خود باید تصمیمات طراحی آگاهانه‌تری بگیرید. البته طبیعی است که ما نمی‌توانیم به طور خاص برای هر فرد یک طرح داشته باشیم، اما حداقل این امکان برای ما وجود دارد که افراد یک گروه را به طور مثال به یک دهه خاص ربط دهیم تا امکان درک بیشتر آن برای ما به وجود آید.

اولویت بازخورد پروژه است

یکی از دلایل خوشحالی استیو جابز به هنگام دیدن بازی کردن کودک با آیپد این بود که کودک می‌توانست به صورت مستقل از آن استفاده کند. کودکان دوست دارند که موارد و چیزهای مختلف را به صورت مستقل یاد بگیرند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این بهترین راه برای یادگیری کودکان است. سبک اکتشافی یادگیری می‌تواند در طراحی تجربه کاربری از طریق بازخورد انجام شود. کودکان در مورد همه چیز به بازخورد نیاز دارند و از طریق همین روش در مورد جهان اطراف شما یاد می‌گیرند و رشد می‌کنند.

این می‌تواند یک ضرورت در پیاده سازی تجربه کاربری ux برای سایت یا اپلیکیشن باشد. گزارشی از بازخورد ویژوال یا بصری و بازخورد شنیدنی کاربر باید در هر پروژه‌ای مدنظر قرار گیرد. این گزارش می‌تواند از طریق فرم نظرسنجی یا هر روش دیگری در اپلیکیشن یا در سایت صورت گیرد تا شما درک کنید که کاربران تا چه اندازه با طراحی شما سازگار و هماهنگ هستند.

 اول سازگاری دوم خلاقیت

یکی از بزرگترین اشتباهات طراحان ux در ایجاد یک پلت‌فرم برای بچه‌ها این است که ترجیح می‌دهند به سراغ روابط کاربردی پرجنب و جوش و شلوغ بروند. آن‌ها تصور می‌کنند که بچه‌ها خیلی راحت هیجان زده می‌شوند و طراحی آنها باید به شکلی باشد که از خستگی و بی علاقگی کودکان جلوگیری کند.

این در حالی است که برای کودکان طراحی سازگار و مطابق با وضعیت آن‌ها مؤثرتر و جذاب‌تر از گزینه‌هایی است که با رنگ‌های شلوغ و با فلاش متحرک پر شده باشد. این وضعیت در طراحی یو ایکس می‌تواند به شکل واقعی به تجربه کاربری کودکان آسیب بزنند. به طور مثال اگر همه اجزا بر روی صفحه نمایش حرکت کنند و شامل تصاویر متحرک با رنگ‌های روشن و یا حتی سر و صدا باشند، کودکان و حتی بزرگسالان آن‌ها به هنگام استفاده از سایت یا اپلیکیشن دچار سردرگمی می‌شوند و این باعث می‌شود که آنها برای استفاده از آن کار بسیار سختی داشته باشند.

گفته‌های ژلمان در مورد پیاده سازی تجربه کاربری ux برای بزرگسالان هم درست است. یکی دیگر از درس‌هایی است که شما می‌توانید از رفتار کودکان یاد بگیرید و سازگاری را به خلاقیت ترجیح دهید. شما به عنوان طراح تجربه کاربری لازم نیست که بیش از حد بر روی بحث خلاقیت، زیبایی یا حتی طراحی دیوانه کننده برای پلتفرم خود کار کنید. سعی کنید همه موارد را تمیز، واضح، مشخص و سازگار در اختیار کاربر بگذارید.

کودکان را دست کم نگیرید

همان طور که یک معلم خوب بهترین راهکار و مناسب‌ترین مسیر راه برای یادگیری دانش آموزان خود انتخاب می‌کند، بهترین طراحان آنهایی هستند که از کاربران خود یاد می‌گیرند و بچه‌ها هم در این زمینه استثنا نیستند. طراحی برای کودکان به شما کمک می‌کند که از طراحی‌های یونیکس و حتی از طبیعت خود استفاده کنید، کاربران را به گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید، بازخوردها را از کاربران خود بگیرید و مطمئن شوید که در طراحی خود سازگاری کافی دارید. اگر این موارد را رعایت کنید بر پیاده سازی تجربه کاربری ux موفق خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − یک =