۳ اشتباه رایج در طراحی UI/UX که موجب شکست کسب‌وکار می‌شود

مدت مطالعه: 6 دقیقه
۳ اشتباه رایج در طراحی UI/UX که موجب شکست کسب‌وکار می‌شود

اشتباه در طراحی UI/UX می‌تواند بسیار ساده و جزئی به نظر برسد، اما می تواند تأثیر فوق العاده‌ای بر نتیجه کار داشته باشد. اخیراً در یک جلسه مرتبط با طراحی UI/UX که توسط تیم داخلی و بخش آی تی یک بانک برگزار شده بود، شرکت کردم.

این بانک تعدادی از کارشناس طراحی UI/UX را گرد هم آورده بود و از آنها می‌خواست که سیستم‌های داخلی و سیستم مشتریان بانک را از لحاظ تجربه و لذت کاربری بهینه کنند. جالب است بدانید اعضای ارشد این تیم برای یک ماه حقوق ۸ رقمی دریافت می‌کردند و به عنوان معاون ارشد رئیس بانک فعالیت می‌کردند.

این رفتار آنها در زمینه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری UI/UX بسیار عجیب به نظر می‌رسید. این جلسه نکات جالبی به من نشان داد که مهمترین آن اشتباه در طراحی UI/UX بود. بنابراین تصمیم گرفتم که این اشتباهات را با شما در این مطلب در میان بگذارم.

۱. ایجاد کاربران خیالی به جای کاربران واقعی

به نظر شما چرا بعضی از طراحان UX برای شناسایی بهترین شرایط ممکن، به جای اینکه از هزاران کاربر واقعی و موجود کمک بگیرند، به سراغ شخصیت‌های خیالی و توهمات ذهنی خود می‌روند؟ البته من با این موضوع که در جلسات طوفان مغزی از کاربران خیالی برای طراحی استفاده شود مشکلی ندارم، اما فقط در صورتی که کاربران واقعی در دسترس نباشد. اگر کاربران واقعی حضور داشته باشند، چرا به سراغ آنها نرویم و سؤال خود از آنها بپرسیم؟

اشتباه در طراحی UI/UX

شاید بهتر است به جای اینکه یک دسته افراد طراح UI/UX از افراد ۱۶ ساله تا ۶۰ ساله را دور یک میز جمع کنیم، به سراغ کاربرانی برویم که قرار است با این سیستم کار کنند. در واقع این یکی از اتفاقات جالب و یک اشتباه در طراحی UI/UX محسوب می‌شود.

بدترین اتفاق این است که مدیران معمولاً به دنبال استفاده از نظر تأیید شده کاربران یا مخاطبان برنامه مورد نظر نیستند و فقط ایده طراحان را به عنوان مبنای اصلی کار خود قرار می‌دهند. به عقیده من، یک قاضی خوب برای طراحی UI/UX نه تنها طراحان، مدیران و یا مدیر عامل شرکت نیست، بلکه کاربرانی هستند که قرار است با این سیستم کار کنند و رابط کاربری و تجربه کاربری برای آنها ایجاد می‌شود.

۲. طوفان ذهنی بدون در نظر گرفتن بودجه و محدودیت‌های فنی

من این جلسه را از یاد نبردم، چون به طور معمول منجر به نتایج بدی می‌شود. معمولاً در این جلسات تعداد زیادی از طراحان UI/UX کنار هم قرار می‌گیرند و طراحی خود را بر موقعیت‌های فرضی و آرمانگرا پیاده می‌کنند . من کاملاً با این ایده مخالف هستم. اتفاقاً چند روز بعد این فرصت را داشتم که با یک دوست قدیمی که معاون ارشد همان بانک بود صحبت کنم. این دوست هم می‌دانستند که من قبلاً در جلسه مربوط به طراحی UI/UX بانک شرکت کردم. زمانی که در مورد نتیجه طراحی و نتیجه این جلسه از او پرسیده‌ام، از این جلسه به عنوان یک اتفاق نامناسب و شکست خورده یاد می کرد.

اشتباه در طراحی UI/UX
پیش از برین‌استورم طراحی UI/UX یک وب سایت، باید بودجه طراحی سایت تایین شود.

به نظر شما چرا؟ ازآنجایی که تمامی شرکت کنندگان در این جلسه طوفان مغزی کاملاً ایده آل گرایانه و فرضی تیم طراحی را هدایت کرده بودند، تیم توسعه و طراحی یک ایده کاملاً پرهزینه و گران قیمت پیاده‌سازی کرده بودند. بانک هم در نهایت به دلیل بالا بودن هزینه‌ها تصمیم به کنار گذاشتن آن گرفته بودند.

در واقع این دوستم معتقد بود که فرصت به دست آمده برای بهبود پلت‌فرم بانکی برای کاربران از دست رفته است. نتیجه این بود که کاربران نهایی از بهبود سیستم بانکی ناامید شده بودند. بنابراین تمامی ساعت‌هایی که در جلسات طوفان مغزی توسط طراحان برگزار شده بود، به هدر رفته و زمان و پول نیز نابود شدند.

سال پیش از این اتفاق در یک کنفرانس مربوط به ادوبی شرکت کردم. مسئول تبلیغات این شرکت عقیده جالبی داشت و معتقد بود که طراحان و توسعه دهندگان در یک شرکت طراحی وب اغلب از یکدیگر متنفر هستند. طراحان می‌توانند یک طرح زیبا در فتوشاپ ایجاد کنند.

مشتریان این طرح را دوست دارند و به نظر آن را انتخاب می‌کنند. وقتی که این طرح هنری زیبا به یک برنامه نویس داده می‌شود، به دلیل محدودیت‌های فنی و سایر شرایط موجود در طراحی، امکان پیاده سازی آن را ندارد. از این رو معمولاً با یکدیگر دچار اختلاف می‌شوند.

طراحان خبره و ماهر اغلب از نگاه مشتریان به یک محصول نگاه می کنند و آن را طراحی می کنند. با توجه به درگیری‌هایی که در پروژه‌های بزرگ و کوچک در سال‌های گذشته داشته‌اند، به خوبی می دانم که انتظار مشتریان و مدیریت آن تا چه اندازه مهم است و از روز اول به توسعه دهندگان کمک می‌کند که چشم اندازی متناسب با بودجه داشته باشد.

به عنوان یک طراح UX به خاطر داشته باشید که مشتریان اگر بودجه کافی برای آن نداشته باشند هیچ وقت نمی‌توانند بهترین را بخواهند، ایده آل‌ها به ندرت ارزان فروخته می‌شوند.

۳. استفاده از روش‌های روتین و تکراری در طراحی

شاید هیچ وقت کسی به این جمله اعتراف نکند، اما استفاده از نرم افزارهای هوشمند و طرح‌های تکراری به عنوان یک اشتباه در طراحی UI/UX شناخته می‌شود. ما در یک دوره شناختی زندگی می‌کنیم. امروز زمان تلفیق طراحی با نوآوری و تکنولوژی، به جای استفاده از آثار هنری و هوشمندانه و طراحی‌های خلاقانه است. علم و هنر نیاز دارند که به یکدیگر نزدیک شوند و با هم در ارتباط باشند.

اکثر طراحان UI/UX به دنبال استفاده از منوهای ثابت و طراحی محتوایی مشخص هستند. این روش برای کسانی که از الگوهای پیش فرض در طراحی منو استفاده می‌کنند مناسب است. اما فراتر از این موضوع، ما همیشه باید کاربران را با طراحی‌های سفارشی خود که بر اساس رفتار کاربر است سورپرایز کنیم.

این موضوع به طور ویژه در مورد نرم افزارهای سازمانی می‌تواند شامل تغییر منو رابط کاربری با توجه به نقش کاربر باشد. وقتی که بحث استفاده از هوش مصنوعی (AI) باشد، سیستم می‌تواند دستورالعمل بعدی مورد نیاز کاربر را پیش‌بینی کند. این در مورد اپلیکیشن‌های موبایل و سایر نرم‌افزارها می‌تواند بهترین انتخاب ممکن باشد.

با وجود دستگاه‌های نمایشگری که روز به روز کوچکتر و کوچک‌تر می‌شود، بهترین برنامه‌ها و وب سایت‌ها به طور فزاینده‌ای با استفاده از هوش مصنوعی برای سفارشی سازی محتوا آماده سازی شدند. طراحان نیاز دارند که در مورد اصطلاح داینامیک یا طراحی پویا بیشتر فکر کنند و برای استفاده از آن در طراحی بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی کنند. این موضوع اگرچه کار طراحان را راحت می‌کند، اما در این دوره که اطلاعات بیش از حد افزایش یافته‌اند، خسته کننده و کسالت بار است.

البته هیچ کدام از این موارد ساده نیست. این شیوه به یک طراح UI/UX نیاز دارد که مانند یک برنامه‌نویس فکر کند و مانند یک طراح طراحی کند. اما از آنجایی که تعدادی از مشاغل با الگوریتم‌های کامپیوتری جایگزین شده‌اند، حتی در طراحی هم، این سیستم‌ها شما را قادر می‌سازد که کار خود را به کمک یک ربات هوشمند انجام دهید.

اشتباه در طراحی UI/UX می‌تواند کامل مبتدیانه باشد و در برخی موارد قرار ندادن برخی از گزینه‌ها عامل اصلی این اشتباه است. اما وقتی که یک پروژه به سطح حرفه‌ای می‌رسد، عدم توجه به نیاز کاربران واقعی، طراحی و طوفان مغزی بدون توجه به محدودیت‌های سیستمی و بودجه‌ای و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند با الگوهای تکراری، در گروه اشتباهات طراح UI/UX قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =